Klantenrelaties onderhouden: zo pakt u het aan

| Berthe Maes

Vandaag volstaan een goed product of een onberispelijke dienstverlening niet om het verschil te maken. Een duurzame relatie met uw klant is essentieel. Communicatie an sich is daarbij maar het halve antwoord; de wijze waarop u communiceert, bepaalt de band met uw klant.

duurzame relatie

Begrijp uw klant

Die opdracht klinkt eenvoudiger dan ze is. Achterhaal waarom uw klant bij u koopt. Weet u wat de klant van u verwacht, waarmee u zich onderscheidt van de concurrentie en wat net uw bedrijf uniek maakt? Met dergelijke vragen valt u de klant niet lastig, integendeel: hij voelt zich belangrijk omdat hij feedback over uw bedrijf mag geven.

Ken uw bedrijf

Zodra u weet wat uw klant verwacht, kunt u onderzoeken hoe u daar het best op inspeelt: toon uw expertise, benadruk de USP’s van uw bedrijf, vergroot uw uitstraling en versterk uw communicatiestijl. Uw product of dienstverlening verandert niet, maar de beeldvorming errond vergroot de aantrekkingskracht.

Benut elk klantencontact

Zorg voor regelmatig klantencontact en maak van elk moment een uitnodiging voor een nieuwe bestelling, opdracht of feedback. Van servicesuggesties, productbeoordelingen of vragen leert u hoe u uw dienstverlening kunt verbeteren.

Communicatiestijl in uw klantenrelaties

Uw klantenrelaties onderhouden doet u op verschillende manieren. Toon uw expertise, maar blijf altijd bescheiden. Pas uw stijl en informatie ook aan uw doelgroep aan, zo niet verliezen uw klanten al snel hun belangstelling of ontstaat er ergernis. Wees consequent en respectvol: uw lezer is een mens van vlees en bloed.

Grijp elke gelegenheid aan om vertrouwen te creëren; zelfs in mailings rond de GDPR kunt u aan ‘branding’ doen door duidelijke, aantrekkelijke informatie te geven die uw klantenrelaties versterkt.

Facturatie: besteed er aandacht aan

Elk klantencontact benutten? Ook facturatie is zo’n moment. Maak van elk contact een positief moment, bijvoorbeeld door uw klant voor de bestelling te bedanken, hem te herinneren aan andere producten en te zorgen voor duidelijkheid. Ergernis verslechtert uw zorgvuldig opgebouwd imago. Zorg dus voor duidelijke betalingsinstructies en waterdichte algemene voorwaarden. Zelfs een correcte gedwongen inning nadien hoeft uw klantenrelatie niet te schaden.

Wilt u meer weten over onze efficiënte aanpak? Contacteer ons vandaag nog.