Solvabiliteit van uw klanten: essentiële kennis voor uw business

| Berthe Maes

Achterstallige betalingen kunnen uw business zwaar onder druk zetten. De solvabiliteit van uw klanten monitoren is dan ook een must.

Solvabiliteit

Achterstallige betalingen kunnen uw cashflow in het gedrang brengen of – erger nog – uw business zwaar onder druk zetten. De solvabiliteit van uw klanten monitoren is dan ook van groot belang om onaangename verrassingen te vermijden. Op die manier kunt u heel wat obstakels preventief uit de weg ruimen en hoeft u zich geen zorgen te maken over de continuïteit van uw onderneming. Ontdek hoe u de solvabiliteit van uw klantenbestand in kaart brengt.

Financiële draagkracht van uw klanten

Wat is de financiële draagkracht van uw (potentiële) klanten? Het is een vraag waarop u altijd het antwoord moet kennen vooraleer u met een bedrijf in zee gaat. Want een zo volledig mogelijk beeld van uw potentiële klanten laat u toe om risico’s beter in te schatten en een duurzame klantenportfolio uit te bouwen.

Hoe de solvabiliteit van uw klanten controleren?

Maar hoe weet u nu of een bepaalde klant al dan niet solvabel is? Waar vindt u informatie die honderd procent betrouwbaar is? Het zijn vragen die elke ondernemer stelt, en daarom bieden we u via onze exclusieve partner Modero de Solid-score aan. Dat is een unieke indicator (een score tussen 0 en 100) die de solvabiliteit uitdrukt.

Voor Modero is het als gerechtsdeurwaarder zijn wettelijke plicht om bij dreigende solvabiliteit van een debiteur de schuldeiser – u dus – in te lichten. Al is het uiteraard de bedoeling om preventief te werk te gaan. Daarom wordt door Modero steevast hetzelfde stappenplan doorlopen, zodat voor elk dossier een accurate Solid-score kan worden toegekend:

  • Alles begint bij de eenduidige identificatie van de klant. Eenmaal de identiteit is vastgesteld, wordt de financiële draagkracht of solvabiliteit onderzocht.
  • Op basis van een heel aantal criteria wordt een afweging van het betaalgedrag gemaakt, wat leidt tot een nog betere kostenefficiëntie. Deze bronnen worden in aanmerking genomen:
    • Interne data
    • Eerdere ervaring omtrent betaalgedrag
    • Externe databases
    • Ultieme toetsing door de gerechtsdeurwaarder ter plaatse die de score bijstelt via een solvabiliteitsverslag (via de app)
  • Wanneer proactief is bepaald tot welke groep een bepaalde klant behoort, wordt het invorderingstraject hierop afgestemd om zo nog snellere, persoonlijkere oplossingen vinden.


Snel en goedkoop achterstallige B2B-betalingen innen


Go Solid biedt heel wat troeven om de financiële gezondheid van uw bedrijf te vrijwaren. Zo maakt de Solid-score deel uit van onze totaaloplossing waarmee u sneller én goedkoper een B2B-betaling ontvangt en een (dure) rechtsgang vermijdt. En dat zonder aan rechtszekerheid in te boeten.