Wanbetalers aanpakken: hoe voorkom je reputatieschade?

| Berthe Maes

Wanbetalers aanpakken is cruciaal om jouw onderneming uit financieel woelige wateren te houden. En dat vergt een proactieve benadering. Maar proactief betekent niet agressief. Met een slimme aanpak kan je jouw openstaande facturen sneller innen en voorkom je reputatieschade. Goede communicatie en duidelijke afspraken in elke fase van de samenwerking zijn daarbij essentieel

Wanbetalers aanpakken: hoe voorkom je reputatieschade?

 

Duidelijke afspraken voorkomen reputatieschade

Jouw diensten lijken evident in jouw ogen, maar zijn dat niet altijd voor jouw klant. Maak vanaf het begin duidelijk voor welke dienstverlening de klant betaalt. Goede algemene voorwaarden helpen daarbij en ook de begeleidende mail na een mondelinge bestelling stelt afspraken op punt. Jouw klant leest ‘de kleine lettertjes’ misschien niet, maar kan bij latere invordering niet ontkennen dat hij op de hoogte was.

Hoezo, reputatieschade?

Natuurlijk volgt er geen gejuich als je facturen afdwingt, ook al vraag je alleen maar om betaling van een geleverde dienst. Met een diplomatische aanpak bestrijd je wanbetalingen en breng je de relatie met de wanbetaler geen schade toe. Je voert immers uit wat je eerder al communiceerde en je toont dat jouw onderneming consequent handelt. Die voorspelbaarheid is net een troef die jouw klantenrelatie versterkt. Dat is ook de Go Solid-aanpak en die blijkt te werken: betaalde facturen én klant blijven klant!

Kies voor gepaste communicatie

Zakelijke communicatie staat niet gelijk aan een standaardaanpak of afstandelijke benadering, integendeel. Hou de invordering persoonlijk en hanteer een positieve toon. Zorg zeker voor een stipte opvolging; een vergetelheid breng je meteen in orde, een bewuste wanbetaling signaleer je snel.  

Wanbetalers aanpakken met een sterke partner

Onbetaalde facturen opvolgen is tijdintensief. Het loont daarom om jouw debiteurenbeheer uit te besteden aan een externe partner. Je verzekert jezelf van een correcte opvolging, een strakke timing en motiverende bewoordingen die een klantvriendelijke houding én een efficiënte invordering garanderen.

Tussenpersoon bij wanbetalingen

Schakel Go Solid in als tussenpersoon om jouw wanbetalers aan te pakken. Na aanvaarding van jouw factuur start Go Solid de invordering via minnelijke schikking of administratieve procedure. Gemiddeld krijg je binnen de maand het geld van jouw factuur. Integraal. Want de inningsservice via Go Solid is kosteloos. Zo koppel je een goede reputatie aan een positieve cashflow.