Een steuntje in de rug via de kmo-portefeuille
Als ondernemer kan je niet stilstaan. Ondernemerschap evolueert continu. Daarnaast heeft corona nog voor extra uitdagingen gezorgd en het ondernemerslandschap flink door elkaar geschud. De Vlaamse regering ondersteunt kleine en middelgrote ondernemingen en vrije beroepen om up-to-date te blijven. Met alle (financiële) uitdagingen is een extra steuntje in de rug zeker welkom. Via de kmo-portefeuille kan je tot 30% van opleiding en advies betaald krijgen door de overheid.
De Vlaamse regering heeft de kmo-portefeuille in het leven geroepen om de kwaliteit van ondernemingen te verbeteren. Niet alle opleidingen zijn even relevant voor de werking van je bedrijf of leveren ze niet altijd een nuttige bijdrage. Als je een opleiding volgt moet deze dus bijdragen aan het verbeteren van de werking van je bedrijf. Adviezen moeten ervoor zorgen dat het bedrijf blijft groeien en evolueren.
Als je een opleiding volgt, moet deze dus bijdragen aan het verbeteren van de werking van je bedrijf. Adviezen moeten ervoor zorgen dat het bedrijf blijft groeien en evolueren.
Wie komt in aanmerking?
De kmo-portefeuille is in het leven geroepen om Vlaamse kmo’s en vrije beroepers, zoals notarissen, advocaten, enz., te ondersteunen. Dit betekent dus dat enkel bedrijven uit het Vlaams gewest deze subsidie kunnen aanvragen. Kleine ondernemingen kunnen rekenen op 30% subsidie. Voor middelgrote ondernemingen is er een subsidie van 20% voorzien. En dit met een plafond van 7.500 EUR per jaar.
Bijkomend moeten deze kmo’s en vrije beroepen aan volgende voorwaarden voldoen:
- Ze moeten gelegen zijn in het Vlaams gewest
- Ze hebben een aanvaardbare juridische vorm – vzw’s kunnen de subsidie niet aanvragen
- Ze zijn werkzaam in de privésector – publieke ondernemingen komen dus niet in aanmerking
- Ze hebben een aanvaardbare hoofdactiviteit op basis van de NACEBEL-code
- Ze voldoen aan de regelgeving die van toepassing is in het Vlaams gewest
Hoe werkt het?
Het is heel eenvoudig om deze kmo-portefeuille aan te vragen. Als ondernemer kies je zelf welke opleiding of adviezen je nodig hebt. Daarna volg je onderstaande stappen:
- Je registreert je onderneming op het online platform van het Vlaams Agentschap Innoveren en Ondernemen (VLAIO).
- Je schrijft je in voor de opleiding naar keuze of je ondertekent een adviesovereenkomst, bijvoorbeeld een offerte bij een geregistreerde dienstverlener. Je hebt met andere woorden dus geen factuur nodig. De aanvraag gebeurt op basis van je inschrijving of adviesovereenkomst.
- De subsidie werk volledig vraaggericht. Je doet dus voor de gekozen opleiding of het gekozen advies een subsidieaanvraag via het e-loket voor ondernemers. Dit kan je doen tot 14 kalenderdagen na de eerste lesdag of de eerste dag van het advies.
- Daarna stort je ten laatste 30 dagen na je online aanvraag je eigen bijdrage op de kmo-portefeuille via Sodexo met vermelding van de correcte stortingsgegevens.
- Het Agentschap Innoveren en Ondernemen stort op hun beurt de subsidie in dezelfde portefeuille.
- Jij of je medewerker(s) volgt de opleiding of krijgt het advies.
- Pas wanneer je dienstverlener jou een factuur stuurt, geef je via de website de opdracht om deze via kmo-portefeuille te laten betalen. Een print van het online projectdetail gebruik je bij de boekhoudkundige verwerking.
Met de kmo-portefeuille wil de Vlaamse overheid zeker ook Vlaamse ondernemers ondersteunen bij opleidingen en adviezen die nodig zijn om hun onderneming aan te passen na de coronacrisis. Je kan de kmo-portefeuille aanvragen voor hulp op vlak van veiligheid, hygiëne en welzijn op het werk, werken met digitale tools, werken of leidinggeven op afstand, opstellen van risicoanalyse, enz.