Hoe de coronacrisis financieel overleven?

| Anaïs Walraven

Cash is king. Een ondernemerswijsheid die zeker in crisistijden een grote grond van waarheid bevat. Het zijn de bedrijven met voldoende liquiditeit die het hoofd boven water houden en er zelfs in slagen om van crisissen opportuniteiten te maken. Facturen goed opvolgen is cruciaal om je onderneming door de coronacrisis te loodsen.

Volg je openstaande facturen nauwgezet op, maak werk van een goed debiteurenbeheer en overweeg verschillende betaaloplossingen.

Onbetaalde facturen zorgen voor een sneeuwbaleffect. Ondernemingen met te veel openstaande facturen dreigen hun eigen schuldeisers niet meer te kunnen betalen. Zo zorgt de ene onbetaalde factuur voor de andere. De ene wanbetaler sleurt de andere mee.

Van alle facturen die Belgische ondernemingen verzenden, staat veertig procent na de vervaldag nog open. Zo’n tien procent wordt een regelrechte wanbetaling, die veel te laat of zelfs helemaal niét gebeurt. Vorig jaar schreven de bedrijven in ons land samen ruim drie procent van hun omzet af wegens oninbare vorderingen. Openstaande en onbetaalde facturen zetten dus een rem op de werkgelegenheid en de economische groei.

Een goede cashflow is vandaag niet alleen belangrijk om je eigen rekeningen te kunnen betalen. Het is ook een voorwaarde om beroep te kunnen doen op bepaalde tijdelijke coronamaatregelen. Wanneer je aan je bank kan aantonen dat de liquiditeit van je onderneming solide is, zal je vlotter toegang krijgen tot steunmaatregelen.

 

Facturen opvolgen om je cashflow te bewaken

Om je cashflow te bewaken, is het noodzakelijk om je facturen goed op te volgen. Dat begint al bij tijdig factureren. Hoe langer je wacht om je facturen te versturen, hoe later de betalingstermijn ingaat en hoe langer je op je geld moet wachten. Geef je klant daarom van meet af aan duidelijk je factuurvoorwaarden mee. Zo vermijd je laattijdige betalingen al proactief.

Veel bedrijven hebben nog altijd geen waterdicht systeem om facturen op te volgen. Er zijn vandaag heel wat digitale tools op de markt die je debiteurenbeheer deels automatiseren. Bovendien zijn deze tools relatief eenvoudig te hanteren en dit voor een beperkte kostprijs. Je kan enkele dagen na het verstrijken van de betalingstermijn bijvoorbeeld een eerste herinnering sturen. Openstaande facturen getuigen vaak niet van slechte wil. Meestal verloren de klanten de factuur even uit het oog of kunnen ze tijdelijk niet betalen. Zeker voor die eerste groep kan een eenvoudige herinnering al een wereld van verschil maken.

 

Empathisch en pragmatisch achter onbetaalde facturen aan gaan

Wat doe je dan met die tweede groep, met de klanten die hun facturen niet kunnen betalen? Zeker in crisistijden is het belangrijk om empathie te tonen. De coronacrisis treft duizenden ondernemingen. Zij zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Openstaande facturen zorgen voor moeilijke dilemma’s. Uiteraard wil je betaald worden voor je werk. Je moet je cashflow bewaken om zelf de crisis te overleven en te blijven groeien. Maar een te harde aanpak kan klanten voorgoed wegjagen, terwijl je elke klant nodig hebt. Bovendien is de crisis eindig: klanten die vandaag hun facturen niet (tijdig) kunnen betalen, kunnen dat binnen een paar maanden misschien wel opnieuw. Daarom is het belangrijk om tussentijdse oplossingen te bespreken.

In crisistijden komt het erop aan om empathisch én pragmatisch om te springen met openstaande facturen. Ga met je klant aan tafel zitten (nu even virtueel) om een oplossing uit te werken. Deelbetalingen kunnen een gulden middenweg zijn. Je krijgt een deel van het verschuldigde bedrag, zodat je tenminste al aan je eigen financiële verplichtingen kan voldoen. Bovendien blaas je op die manier de klantenrelatie niet op. De goodwill die je toont, kan je later nog van pas komen. Wanneer je echter kiest voor een hardere aanpak riskeer je met lege handen achter te blijven. Je riskeert zo én je geld én je klant kwijt te zijn.

 

Onbetaalde facturen opvolgen is tijdsintensief. Het loont daarom om je debiteurenbeheer uit te besteden. Go Solid zorgt voor een correcte opvolging, een strakke timing en motiverende bewoordingen die een klantvriendelijke houding én een efficiënte invordering garanderen. Gemiddeld krijg je binnen de maand het geld van jouw factuur. Integraal. Want de dienstverlening via Go Solid is kosteloos. Zo koppel je een goede reputatie aan een positieve cashflow.

Hoe we te werk gaan, ontdek je hier.