Verandert de coronacrisis het innen van facturen?

| Anaïs Walraven

In volle coronacrisis is het belangrijker dan ooit om facturen goed op te volgen én in te vorderen. Je kan je betalingstermijnen herbekijken om onbetaalde facturen te vermijden, maar uitstel mag in geen geval afstel worden. Hoe zorg je er nu voor dat je klanten hun openstaande facturen zo snel mogelijk betalen?

Gaan we in 2021 anders om met onbetaalde facturen?

Heel wat bedrijven zien vandaag zwarte sneeuw. Ze hebben het moeilijk om aan hun financiële verplichtingen te voldoen. Zeven op de tien Belgische bedrijven ondervinden in normale economische omstandigheden al hinder door laattijdige betalingen. Het afgelopen half jaar lijkt dit cijfer enkel te stijgen, hoewel het te vroeg is om de precieze impact al in te schatten. Onze Belgische ondernemingen bevinden zich in een gevaarlijke situatie.

Facturen innen in coronatijden is bovendien niet vanzelfsprekend. Het is zoeken naar de juiste, menselijke aanpak. Moet je als ondernemer je debiteurenbeheer en je factuurinvordering aanpassen in coronatijden? Moet je facturen (tijdelijk) op een andere manier innen? In crisistijden vraagt het opvolgen van facturen extra aandacht en is het van cruciaal belang dat betalingen tijdig gebeuren. Zonder je hele werkwijze overhoop te gooien, zijn er een aantal maatregelen die je kan nemen om ook in volle crisis te vermijden dat facturen te lang blijven openstaan.

Voorkomen is altijd beter dan genezen. In een onderneming zijn elke dag 1001 prioriteiten, maar waak erover dat je van het opvolgen van facturen een echte topprioriteit maakt. Als je klant 10 facturen moet betalen, mag hij zeker niet de indruk krijgen dat jouw factuur minder belangrijk of minder dringend is. Blijf dus op tijd factureren, stuur liever een betalingsherinnering te veel dan te weinig. De leverancier die het vaakst van zich laat horen, ontvangt meestal het snelst zijn betaling. Waak in crisistijden wel over je toon. Geef je klanten het gevoel dat je hen begrijpt, niet dat er een mes op hun keel staat. Schakel een derde partij, zoals Go Solid, in, wanneer je factuur onbetaald blijft.

 

Voorschotten en deelfacturen

In coronatijden is het extra belangrijk om je risico’s te spreiden. In de bouwsector wordt er bijvoorbeeld wel vaker met voorschotfacturen en deelfacturen werken. Klanten zullen die meestal met open armen ontvangen, want het is een win-win: zij moeten niet in één keer een groot bedrag ophoesten, en jouw onderneming moet geen maanden wachten op de betaling. ‘Make or break’-facturen die ervoor zorgen dat je je eigen facturen wel of niet kan betalen, wil je als ondernemer absoluut uit de weg gaan.

 

Afbetalingsplan

Loopt het toch mis, dan kan een afbetalingsplan ervoor zorgen dat je minstens een deel van de openstaande factuur snel recupereert. Uiteraard zal het altijd de bedoeling zijn dat de klant het volledige openstaande bedrag betaalt, maar een aflossing in schijven kan helpen om je eigen facturen tijdig te betalen en een periode te overbruggen. Zo kan je onnodige hoge incassokosten en, in het ergste geval, juridische veldslagen vermijden.

 

Beloning of stok achter de deur?

Nudging kan een krachtig instrument zijn om klanten ertoe te bewegen op tijd hun facturen te betalen. Je gaat hen niet bestraffen – al blijft het natuurlijk noodzakelijk dat je een stok achter de deur houdt – maar sturen richting goed gedrag. Bedrijven hanteren bijvoorbeeld kortingen voor vroege betalingen. Daar is een zekere kost aan verbonden, maar aan laattijdige betalingen of onbetaalde facturen hangt een veel hoger prijskaartje. Als een korting die kost kan vermijden, verdient de investering zichzelf terug.

Het innen van facturen is altijd belangrijk, maar in crisistijden is het nog belangrijker om facturen goed op te volgen. Elke laattijdige betaling of wanbetaling kan je meer dan ooit missen als kiespijn. Je hebt gelukkig altijd een aantal instrumenten die je kan gebruiken om zelf de opvolging van je facturen te verbeteren.

 

Wacht dus niet te lang met het versturen van een herinnering en kies voor een snelle en efficiënte inning. Met Go Solid krijg je na een snel onderzoek van je factuur de garantie op een kosteloze inning.