Hoe stel ik een goede betalingsherinnering op?
Schrijf persoonlijk
Kies voor een aangepaste aanspreekvorm. Ideaal is als je de persoon die de facturatie afhandelt bij naam kent en rechtstreeks aanspreekt. Een persoonlijke boodschap is moeilijker te negeren.
Blijf vriendelijk
Hanteer een vriendelijke en positieve toon. Dreig nog niet met extra kosten of acties. Misschien is er gewoon sprake van een vergissing of slordigheid.
Wees to the point
Je schrijft de brief om betaling te krijgen van een factuur die niet tijdig betaald werd. Dat moet van in het begin duidelijk zijn.
Geef alle factuurdetails
Geef aan om welke factuur het gaat met de factuurdatum, het factuurnummer, het openstaand bedrag en de uiterlijke betaaldatum die overschreden werd.
Roep op tot betalen
Na deze brief verwacht je onmiddellijke betaling. Sluit daarom af met een duidelijke en concrete call to action.
Nummer je aanmaningen aan de klant niet
Vermeld niet dat het om een eerste herinnering gaat. Dat schept verwachtingen dat er nog volgen en dat kan net meer uitstel in de hand werken.
Vind je het moeilijk om zelf de juiste toon te vinden of weet je niet goed waar te beginnen?
Download de template van een overtuigende betalingsherinnering hier