Onbetaalde facturen innen én mijn klantenrelatie behouden, kan dat?

| Annelien Maurissen

Onbetaalde facturen aanpakken is cruciaal om je onderneming financieel gezond te houden. Maar anderzijds gaat het natuurlijk ook om je broodnodige klanten. Het is een delicaat evenwicht. Met een proactieve en diplomatische aanpak zet je jouw klantenrelatie niet onder druk.

Onbetaalde facturen innen én mijn klantenrelatie behouden? Dat kan met Go Solid!

Geen gezonde cashflow zonder inkomende betalingen. Het is daarom belangrijk om het aantal dagen dat je nodig hebt om je facturen betaald te krijgen, zo kort mogelijk is. Veertig procent van alle facturen die Belgische ondernemingen verzenden blijft na vervaldag openstaan. Zo’n tien procent wordt zelfs helemaal niet betaald. Stel daarom correcte facturen op, verstuur ze snel en houd de betalingstermijnen van uitgaande facturen korter dan de inkomende facturen. Gebeurt een betaling niet tijdig? In je onbetaalde facturen én behoud je klantenrelatie met deze vier simpele tips.

 

Blijf consequent

Een goede klantenrelatie is een balans. Jij levert goederen en diensten zoals afgesproken en je klant betaalt je daarvoor. Daar mag je best voor opkomen. Maak vooraf duidelijke afspraken met je klant, stel heldere factuurvoorwaarden op en voorzie een stappenplan als betaling uitblijft. Maar wees vooral consequent en voer nauwgezet uit wat je afgesproken hebt. Hou het zakelijk, maar niet afstandelijk. Communiceer constructief.

 

Leef je in

Loopt het toch mis? Probeer dan te achterhalen wat er precies aan de hand is. Als je weet wat de oorzaak is van het probleem, kan er misschien een tussenoplossing worden gevonden, waarmee zowel jij als je klant gebaat zijn. Denk bijvoorbeeld aan een voorschot of een afbetalingsplan. Zet die nieuwe afspraken op papier. Je klant tegemoetkomen is prima en commercieel verstandig, maar trek een duidelijke grens. Een klant die helemaal niet betaalt, ben je liever kwijt dan rijk.

 

Geef voorrang aan een minnelijke oplossing

Stuur een eerste begripvolle herinnering of neem telefonisch contact op met je klant. Het kan immers gaan om een administratieve slordigheid. Zo pak je je betalingsachterstand snel en doeltreffend aan, tot tevredenheid van alle betrokken partijen.

 

Kies voor de IOS-procedure

Levert een minnelijke aanpak geen resultaat op, dan is de IOS-procedure een goedkoper en sneller alternatief dan een vaak lange en dure klassieke invorderingsprocedure via dagvaarding. Ook voor kleine facturen hebben wij bij Go Solid de expertise om je dossiers kostenefficiënt op te volgen met respect voor je klantenrelatie.

 

Go Solid is dé snelle, gemakkelijke en kosteloze oplossing voor onbetwiste B2B-facturen. Wij zorgen ervoor dat jouw klant, klant blijft én dat jouw factuur wordt betaald. Via drie eenvoudige stappen gaan wij voor jou aan de slag, zodat jij je kan concentreren op jouw corebusiness.