5 onmisbare tips om als ondernemer de tweede coronagolf te overleven

| Anaïs Walraven

De financiële gezondheid van onze Belgische ondernemingen staat op het spel. Ondanks de steunmaatregelen blijven heel wat facturen onbetaald. Ondernemingen kampen met dalende inkomsten, terwijl hun uitgaven grotendeels stabiel blijven. Hoe overleef je als ondernemer deze tweede coronagolf? Wij zetten alvast vijf tips op een rijtje.

Dankzij deze checklist kom je als ondernemer de coronacrisis door.

1. Elke onbetaalde factuur telt

Onbetaalde facturen kunnen een sneeuwbaleffect veroorzaken. Ondernemingen met te veel openstaande facturen dreigen hun eigen leveranciers niet meer te kunnen betalen.

Om deze situatie te vermijden, is het belangrijk dat je inspanningen doet om alle onbetaalde facturen te innen, ongeacht de grote van het factuurbedrag. Focus dus niet alleen op de grootste onbetaalde facturen. Ook kleine facturen maken samen een groot verschil! Verlies jouw facturen bovendien niet uit het oog. Zorg voor een tijdige opvolging na afloop van de betaaltermijn.

 

2. Ga een eerlijk gesprek aan

Een strakke opvolging van onbetaalde facturen betekent niet dat de schuldinvordering hard moet zijn. Vandaag ligt de focus meer dan ooit op een sociale en economisch verantwoorde manier van innen. Want één faillissement kan een domino-effect creëren en ook andere ondernemingen in financiële problemen brengen.

Start daarom altijd met luisterbereidheid en een begripvolle houding. Dit zijn de bouwstenen voor een open en eerlijk gesprek. Op basis daarvan kan je in onderling overleg met jouw klant een realistische oplossing vinden: een volledige betaling, een afbetalingsplan of een tijdelijk betalingsuitstel.

Een open en gepersonaliseerde communicatie is uiterst belangrijk en kan ervoor zorgen dat jij als eerste betaald wordt door jouw klant. De kans dat deze klantenrelatie na de coronacrisis behouden blijft, wordt op deze manier ook groter.

 

3. Vermijd kopzorgen. Kies voor outsourcing

Als ondernemer verlies je misschien heel wat tijd aan eenvoudige taken, die te lang duren. Of breek je jouw hoofd over heel complexe taken, die eigenlijk een administratieve of boekhoudkundige specialist vereisen. Kan jij jezelf nog focussen op jouw core business? Dit blijkt niet altijd even makkelijk. Weloverwogen outsourcing kan je soelaas bieden. Zo bespaar jij tijd én papierwerk. Ga na welke taken jij beter uitbesteedt.

 

4. Go Solid, de kosteloze oplossing voor B2B-facturen

Voor al jouw onbetwiste B2B-facturen is Go Solid jouw ideale partner. Wanneer je een dossier indient, weet jij binnen 4 uur of jouw factuur geïnd kan worden. Snel, efficiënt en reeds bewezen! Maar liefst 76 procent van de dossiers wordt met succes afgerond binnen 8 weken.

De dienstverlening van Go Solid is bovendien kosteloos. Bij ons betaal je geen voorschot of waarborg. Het kostenplaatje hoeft je dus niet af te schrikken. Kan jouw klant niet betalen? Wanneer jouw dossier aanvaard wordt bij Go Solid, ben je automatisch verzekerd tegen eventuele gerechtskosten.

 

5. Kan jouw klant niet betalen? Je hebt nog opties!

Indien je klant niet kan betalen, kan je een attest van oninbaarheid ontvangen. Dat is een officieel document waaruit blijkt dat je klant in een zeer slechte financiële situatie zit waardoor hij zijn schulden niet kan aflossen. Met dit attest van oninbaarheid kan je de ongeïnde vordering opnemen in je boekhouding en het btw-gedeelte van je onbetaalde factuur recupereren. Zo vermijd je nodeloze, kostelijke en ellenlange gerechtelijke procedures zonder resultaat.

 

Hulp nodig met jouw onbetaalde facturen tijdens deze tweede coronagolf? Contacteer ons via b2b@go-solid.be of het gratis nummer 0800 237 39. Wij helpen je verder met professioneel advies.