Klantenrelaties onderhouden: zo pak je het aan

| Berthe Maes

Vandaag volstaat een goed product of een onberispelijke dienstverlening niet om het verschil te maken. Een duurzame relatie met je klant is essentieel. Communicatie an sich is daarbij maar het halve antwoord; de wijze waarop je communiceert, bepaalt de band met je klant.

duurzame relatie

Begrijp je klant

Die opdracht klinkt eenvoudiger dan ze is. Achterhaal waarom je klant bij je koopt. Weet je wat de klant van je verwacht, waarmee jij jezelf onderscheidt van de concurrentie en wat net jouw bedrijf uniek maakt? Met dergelijke vragen val je de klant niet lastig, integendeel: hij voelt zich belangrijk omdat hij feedback over je bedrijf mag geven.

Ken je bedrijf

Zodra je weet wat je klant verwacht, kun je onderzoeken hoe je daar het best op inspeelt: toon je expertise, benadruk de USP’s van jouw bedrijf, vergroot je uitstraling en versterk jouw communicatiestijl. Jouw product of dienstverlening verandert niet, maar de beeldvorming errond vergroot de aantrekkingskracht.

Benut elk klantencontact

Zorg voor regelmatig klantencontact en maak van elk moment een uitnodiging voor een nieuwe bestelling, opdracht of feedback. Van servicesuggesties, productbeoordelingen of vragen leer je hoe je jouw dienstverlening kunt verbeteren.

Communicatiestijl in jouw klantenrelaties

Jouw klantenrelaties onderhouden doe je op verschillende manieren. Toon jouw expertise, maar blijf altijd bescheiden. Pas je stijl en informatie ook aan je doelgroep aan, zo niet verliezen je klanten al snel hun belangstelling of ontstaat er ergernis. Wees consequent en respectvol: je lezer is een mens van vlees en bloed.

Grijp elke gelegenheid aan om vertrouwen te creëren; zelfs in mailings rond de GDPR kun je aan ‘branding’ doen door duidelijke, aantrekkelijke informatie te geven die jouw klantenrelaties versterkt.

Facturatie: besteed er aandacht aan

Elk klantencontact benutten? Ook facturatie is zo’n moment. Maak van elk contact een positief moment, bijvoorbeeld door je klant voor de bestelling te bedanken, hem te herinneren aan andere producten en te zorgen voor duidelijkheid. Ergernis verslechtert je zorgvuldig opgebouwd imago. Zorg dus voor duidelijke betalingsinstructies en waterdichte algemene voorwaarden. Zelfs een correct gedwongen inning nadien hoeft jouw klantenrelatie niet te schaden.

Wil je meer weten over onze efficiënte aanpak? Contacteer ons vandaag nog.