Onze economie weer op de rails krijgen? Pak onbetaalde facturen aan!

| Annelien Maurissen

Openstaande facturen en laattijdige betalingen zijn vandaag nog te vaak een taboe. Bedrijven die hun liquiditeitsproblemen negeren, belanden in een vicieuze cirkel waar ze ook andere bedrijven in meetrekken. Als we die sneeuwbalreactie willen stoppen en onze economie na de coronacrisis weer op de rails willen krijgen, moeten we openstaande facturen bespreekbaar maken.

Heel wat ondernemers worden momenteel geconfronteerd met betalingsproblemen, maar dat betekent niet dat je meteen de streep moet trekken door jouw klantenrelatie. Ga aan de slag met de drie gouden tips van Go Solid en behoud zowel je cashflow als klantenrelatie.

Heel wat ondernemers botsen vroeg of laat op betalingsproblemen. Zeker in crisistijden. Plots komt er te weinig geld binnen om alle openstaande facturen te betalen en haal je sommige betalingstermijnen niet. Op openstaande facturen en laattijdige betalingen rust nog te vaak een taboe. Ondernemers vegen de problemen onder de mat en houden de schijn hoog. Tot dat niet langer kan en het te laat is om het probleem nog recht te trekken.

Maar hoe maak je openstaande facturen nu bespreekbaar, en hoe kan je vermijden dat een tijdelijk probleem een structureel probleem wordt?

Creëer goodwill in goede tijden

De eerste stap is heel eenvoudig, en die zet je (lang) voor je op liquiditeitsproblemen botst. Zorg ervoor dat je jouw facturen altijd netjes op tijd betaalt. En besteed aandacht aan facturen die niet tijdig betaald worden. Wanneer je klanten altijd tijdig betalen en er nu opeens problemen zijn, ga je makkelijker op zoek naar een oplossing. Als jouw klant 99 facturen tijdig betaalt, ga je sneller je goodwill tonen wanneer de honderdste factuur even op zich laat wachten. En dat geldt natuurlijk ook in de omgekeerde richting. Wanneer je in goede tijden een betrouwbare klant bent, dan ga je op veel meer begrip kunnen rekenen wanneer het even wat minder gaat.

Trek op tijd aan de alarmbel

Krijg je problemen met je cashflow, signaleer dat dan op tijd aan de bedrijven waar je nog facturen hebt openstaan en besteed extra aandacht aan het innen van jouw onbetaalde facturen. Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, want geen enkele ondernemer geeft graag toe dat de zaken even wat minder gaan. Maar het wederzijds begrip zal groot zijn. Veel ondernemers hebben zelf al met liquiditeitsproblemen geworsteld. Klanten die facturen niet op tijd betalen, een economische crisis, een lockdown, enz. Elke ondernemer weet dat externe omstandigheden een grote impact kunnen hebben.

Wacht dus zeker niet tot de betalingstermijn heel erg dichtbij komt, of zelfs al gepasseerd is, om samen met jouw klanten rond de tafel te zitten. Bouw een klantenrelatie op die steunt op wederzijds vertrouwen, zodat jouw klanten op tijd aan de alarmbel trekken in plaats van af te wachten tot de vervaldag. Of nog langer. Jouw klanten moeten weten dat ze een escalatie kunnen vermijden als ze hun betalingsproblemen op tijd durven aankaarten.

Constructieve oplossing voor beide partijen

Wanneer jouw klant tijdig signaleert dat hij een openstaande factuur moeilijk kan betalen, kan je samen op zoek gaan naar een oplossing. Je kan bijvoorbeeld toestaan om de factuur in schijven af te betalen, met maandelijkse aflossingen. Of je werkt met uitstel van betaling. Het is in ieders voordeel om een constructieve oplossing te zoeken. Als je middelen moet inzetten om het openstaande bedrag in te vorderen, komen daar vaak kosten bij kijken. En dan wordt op het einde van de rit waarschijnlijk een klantenrelatie opgedoekt. Een klantenrelatie die, zodra de economie weer aantrekt, nog veel geld had kunnen opleveren.

 

Met Go Solid als invorderingspartner kan je kosteloos inzetten op een duurzame verbetering van je cashflow. Dankzij de IOS-procedure voor de inning van onbetwiste B2B-facturen, ontvang je het integrale factuurbedrag zonder waarborg of voorschot. Daarnaast worden er heel wat hoge gerechtskosten voor jouw klant uitgespaard dankzij deze administratieve procedure. Onze correcte, transparante en professionele communicatie zowel naar jou als naar jouw klant, zorgt ervoor dat een gedwongen inning jouw klantenrelatie niet hoeft te schaden. Wil je meer weten over onze efficiënte aanpak? Contacteer ons vandaag nog.